Hoe je in 5 stappen een ergernis op het werk aanpakt.

Werk je met mensen samen?

Dan erger je je waarschijnlijk wel eens aan gedrag van een collega.

Waar mensen samenwerken, duiken ergernissen op.

Zelfs de beste teams zijn daar niet vrij van.

Maar wat doe je ermee?

Gerust laten en negeren?

Gerust laten en je blijven ergeren?

Het er vooral met andere collega’s over hebben? (Opgelet! Roddelen staat in de top 10 van ergernissen op kantoor!)

Hopen dat je leidinggevende je irritatie deelt, het beu wordt en je collega erop aanspreekt?

‘Ik kan me er zo in opwinden dat hij voortdurend met z’n gsm bezig is tijdens onze wekelijkse vergadering. Je probeert de collega’s warm te maken voor een nieuwe tool die onze werking verbetert en mijnheer zit terwijl op z’n gsm te tokkelen. Groen word ik daarvan’
‘En heb je hem hierover al eens aangesproken?’
‘Wie? Ik? Neeeeen. Tuurlijk niet. Dat doe ik niet hoor!’

Hoe langer een irritatie duurt, hoe groter de kans dat het vroeg of laat ontaardt in een conflict tussen 2 mensen

(met de kans natuurlijk dat het een heel team meesleurt).

We blinken collectief uit in het vermijden van conflicten’ schrijft Silvia Prins.

Maar wat levert dit ons op?

Niets. Behalve stress en een verhoogd risico op burn-out.

Het vreet vooral energie, tijd, en op lange termijn ook centen.

Nochtans bespaart het op tijd (dus vóór het persoonlijk wordt of ontaardt in een heus conflict) bespreken van een ergernis een hoop (hoogoplopende) emoties en draagt het bovendien bij tot een positieve en constructieve sfeer op de werkplek.

Als irritaties op een goede manier gecommuniceerd worden dan versterkt dit de samenwerkingsbanden.

Een goede manier zeg je?

Ja, volg deze 5 stappen.

1. Beschrijf wat je ziet of hoort
De pure waarneming! De objectief waarneembare feiten.
Niet: Ik zie dat je niet geïnteresseerd bent.
Wel: Ik zie dat je door het raam staat te kijken terwijl ik met je praat.

2. Beschrijf welke gedachte dit bij je oproept
Je waarneming wordt gevolgd door een gedachte. Meestal is dit een interpretatie van wat je ziet of hoort.
Als ik zie dat je door het raam staat te kijkt terwijl ik met je praat, dan denk ik dat je niet geïnteresseerd bent in wat ik te vertellen heb.

3. Beschrijf welk gevoel je daarbij hebt
Ik ga verder met het voorbeeld:
‘Als ik zie dat je door het raam kijkt terwijl ik met je praat, dan denk ik dat je niet geïnteresseerd bent in wat ik te vertellen heb. Daardoor voel ik me kwaad worden.’

4. Druk uit wat je behoefte is
In alles wat we doen, proberen we behoeften te vervullen. Je gevoelens zijn de signalen of je behoeften al dan niet vervuld zijn. Ik kan behoefte hebben aan rust, aan efficiëntie, aan vrijheid, aan ontspanning, aan beweging, en noem maar op.
‘Als ik zie dat je door het raam kijkt terwijl ik met je praat, dan denk ik dat je niet geïnteresseerd bent in wat ik te vertellen heb. Daardoor voel ik me kwaad worden. Ik heb nu behoefte aan betrokkenheid…’

5. Formuleer je verzoek.
Wat verwacht je dat de ander doet?
‘…wil je dus naast me komen zitten en dit document bekijken?’

Vaak is het aangewezen om na stap 2 te checken of jouw interpretatie klopt.

Dit doe je als je vermoedt dat er een bepaalde reden achter het gedrag schuilt die niet meteen duidelijk is, maar wel het gedrag kan verklaren.

‘Ik zie dat je in het laatste kwartier al 5 keer naar je horloge gekeken hebt. Daardoor denk ik dat je snel naar huis wil. Klopt dit?’

  • Neen hoor! M’n vrouw moet straks solliciteren en ik wil haar net voor ze binnen moet nog een sms’je sturen om haar succes te wensen.
  • Ja, eigenlijk wel. Ik sta er vanavond alleen voor en zou graag op tijd bij de opvang zijn.

Hoe beter je relatie met de persoon in kwestie, hoe minder stappen je hoeft te zetten.

Je kan meteen je verzoek formuleren.

Besef wel dat het sowieso relatieversterkend is, als je eerlijk uit wat er in je leeft.

Is je relatie met deze collega niet al te best, ga dan wel door alle stappen.

Dat je dit doet vanuit een empathische houding is een absolute voorwaarde om dit geloofwaardig te brengen.

Is dit makkelijk?

Ja en neen.

De stappen zijn vrij simpel.

Al schuilen er een paar addertjes onder het gras (ik leer je ze kennen in de vorming;-)).

Het effectief toepassen is vaak andere koek.

Nochtans is een open communicatie een cruciale factor bij goed functionerende teams.

Het komt er op aan dit te oefenen in voor jou ‘veilige’ relaties. Dan komt vanzelf het vertrouwen om dit op moeilijkere momenten toe te passen.

Wil je hierover veel meer weten en het zelf in de ‘vingers’ krijgen?

Schrijf je dan nu in voor de ééndaagse vorming

‘Begrijp ik je goed? Sleutels voor verbindend communiceren’

op vrijdag 10 juni 2016 in Roeselare.

Locatie: Ondernemerscentrum, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare

Voor wie: wie zich wil versterken in verbindende communicatie op het werk.

Prijs: €85 per persoon (koffie, drank en broodjeslunch inbegrepen)

Inschrijven doe je via een mail naar info@mensenhuis.be.

Je inschrijving is definitief na ontvangst van het verschuldigde bedrag op rekeningnr. BE17 6528 1709 2821

met vermelding van ‘naam en voornaam deelnemer Begrijp ik je goed 100616′.

Na de vorming ontvang je een ‘attest van deelname’.

Laat wat van je horen

*